Меню
Търене

Повече за гумите

Вашите гуми правят средно една околосветска обиколка и са Вашият контакт с пътя. Те са съставени от над 200 материала, сред тях стомана и изкуствена коприна. С правилното налягане даже спестявате пари. Искате ли още интересни познания и полезни съвети? Има ги тук.

Безопасност, комфорт, разход на енергия – всичко това зависи от Вашите гуми.

ЕС етикета за гуми

Европейският етикет за обозначавана на гумите е задължителен за всички фабрично нови гуми от ноември 2012 г. От 1 май 2021 г. влезе в сила неговият нов дизайн с по-подробна информация за характеристиките на гумата. Разберете тук как класът на енергийна ефективност има връзка с разхода на гориво на автомобила. Също така научете какво означават различните пиктограми върху етикета, например за сцепление с мокра настилка, поведение при лед или сняг.

225 / 45 R17 94 W

Какво означават числата по моите гуми? Структура на гумите, диаметър на джантата, допустима максимална скорост... . Наред с производителя и името на продукта ще намерите и друга важна информация по Вашите гуми.

Ширина на гумите в мм
Съотношение височина-ширина
Тип на гумата
Диаметър на джантата в цолове
Товарен индекс
Скоростен индекс
1 / 6

Ширина на гумите в мм

Гумите за леки автомобили имат ширина между 125 мм и 335 мм.

Съотношение височина-ширина

Показва каква е височината на гумата изразено в % спрямо нейната ширина. Колкото по-малка е числовата стойност, толкова по-малка е контактната площ на гумата с пътната настилка.

Тип на гумата

Скелета на гумата се състой от фини нишки. При радиалните гуми, обозначавани с R, нишките са поставени под прав ъгъл спрямо посоката на въртене на колелото. При диагоналните гуми, обозначавани с D, нишките са косо разположени. Гумите, които се монтират, трябва да са от един и същи вид.

Диаметър на джантата в цолове

Монтажният диаметър на колелото варира обикновено от 10'' до 20''.

Товарен индекс

Показва допустимата товароносимост на гумата и нейната допустима максимална скорост. Например максимална товароносимост от 670 кг се обозначава с товарен индекс 94, при съответстващото на предписанията налягане на въздуха в гумата.

Скоростен индекс

Допустимата максимална скорост е посочена след индексна за товароносимост. При превишаване на скоростта, обозначена с индекс върху гумата, автомобилното колело гуми сцепление.

Поведение на зимните гуми на заснежена пътна настилка

Спирачен път от 50 км/ч до състояния на покой.

vw volkswagen stoßdämpfer bremsweg
Структура на гумата

Много слоеве за по-голяма сигурност

Гумата се състой от контактна повърхност и скелет.

Контактна повърхност

1. Протектор - за добро сцепление с пътя и по-сигурното преминаване през мокри участъци. 2. Бандаж на гумата - позволява висока скорост на движение.** 3. Стоманена оплетка** - подобрява стабилността на движение и намалява съпротивлението при движение.

Скелет на гумата (каркас)**

4. Вътрешна оплетка** - осигурява здравина на гумата и по-високо вътрешно налягане.** 5. Вътрешен слой** - осигурява херметичността на гумата.** 6. Борд** - защитава от странични увреждания.** 7. Сърцевина на борда** - допринася за стабилността, комфорта и по-доброто управление.** 8. Усилващ слой на борда** - грижи се за здравата връзка между гумата и джантата.** 9. Обръч на борда**- помага за стабилно движение и прецизен контрол.

Увреждания по гумата

Уврежданията по гумите поставя под риск Вашата безопасност, както и тази на останалите участници в движението. Затова трябва да бъдат отстранени. Научете повече за най-често срещаните видове повреди по гумите, възможните причини и последствия.

Неестествено износване на гумата

Ако износването е разпределено неравномерно по повърхността на гумата трябва да проверите: открийте възможната причина за неизправността според видовете увреждания.

Така Вашите гуми ще имат по-дълъг експлоатационен живот

Съвети за поддръжка на Вашите гуми. Максималният експлоатационен срок на гумите е 6 години – при условие, че не са повредени и протекторът не е износен по-рано. Какво можете да направите, за да издържат Вашите гуми по-дълго? Ето някои съвети.

Не загрявайте гумите
Далеч от бордюри
Правилното налягане
Контролирайте редовно
Балансирайте
Спазвайте сходимостта
Зимен сън и лятно съхранение
Поддържайте чисти
1 / 8

Не загрявайте гумите

Чрез Вашия стил на шофиране може да повлияете на скоростта на износване на гумите. Не загрявайте прекалено гумите и не правете резки стартове.

Далеч от бордюри

При паркиране се пазете от бордюра: Това може да повреди външната обвивка и вътрешната конструкция на Вашите гуми.

Правилното налягане

Ниско налягане. По-интензивно износване. Контролирайте редовно налягането на гумите и го повишавайте, когато пътувате с повече товар. Внимавайте обаче: и прекалено високото налягане нанася вреди.

Контролирайте редовно

Измервайте редовно дълбочината на протектора и проверявайте гумите за повреди и деформации.

Балансирайте

При всяка смяна балансирайте гумите. Това увеличава експлоатационния живот и същевременно предпазва лагерите, системата за управление и окачването.

Спазвайте сходимостта

Само когато геометрията на осите е правилна, Вашите гуми се износват равномерно. Вашите гуми се износват различно? Регулирайте отново сходимостта.

Зимен сън и лятно съхранение

Само когато геометрията на осите е правилна, Вашите гуми се износват равномерно. Вашите гуми се износват различно? Регулирайте отново сходимостта.

Поддържайте чисти

Пазете Вашите гуми от допир с масло, грес и гориво.

Правилното налягане в гумите

По-нисък разход. По-голяма сигурност.

Често задавани въпроси

Налягането според предписанията ли е?

Подходящото налягане може да откриете в ръководството за експлоатация и от вътрешната страна на капачката за резервоара. То може да се различава до 1 bar в зависимост от товара, който ежедневно се превозва.

Добре ли е да се шофира с по-напомпани гуми?

Ако налягането в гумата е прекалено високо, силите между пътя и автомобила се пренасят само през средната част на гумата. Това означава не само по-лош комфорт, но и неравномерно износване на гумата, което води след себе си до по-бързото ѝ амортизиране.

Как да измеря налягането?

Манометри за измерване на налягането може да откриете на бензиностанциите. От ноември 2014 всеки един автомобил е стандартно оборудван със система за следене на налягането в гумите. При възможност, проверявайте налягането на гумите, докато те са студени. Ако измервате налягането на топла гума, не трябва да го спадате ръчно до препоръчителните стойности.

Гумата ми спада ли?

Налягането в гумата спада средно с 0,1 bar в рамките на 3 месеца. Ако налягането спада по-бързо, гумата или вентила най-вероятно изпускат. Следете ги и ако имате съмнения се свържете с най-близкия до Вас Volkswagen партньор.

Имате въпроси или желаете да запишете час?

Намерете сега оторизиран сервиз на Volkswagen

Използвайте функцията за търсене и намерете на най-близкия до Вас оторизиран сервиз на Volkswagen. Запишете си час само с няколко клика на мишката по телефона или дирекно онлайн.

Увреждания по гумата

Протрити участъци

Протрити участъци се намират най-често по борда на гумата. Това не са следи от износване поради шофиране по пътищата - това са следи, които се получават, напр. при допир с бордюр. Протритите места често се омаловажават. Но: При силен удар може да бъде повреден дори скелетът на гумата (каркаса). Повредите по скелета не са видни отвън - поради това са много опасни. Каркасът може да се прекърши или във вътрешността да навлезе влага и металните нишки да корозират. Т.е., в резултат на привидно безобидно протриване, може да се получи нестабилност на цялата гума. Експертите по автомобилни гуми знаят как изглеждат повредите - затова непременно се обърнете към специализиран сервиз.

Съвет: Имат ли Вашите джанти ясно изразени следи от удар? Тогава може и гумата да е засегната.

Проникване на чуждо тяло

Проникнали парчета стъкло, пирони или остри камъни се намират често в зоната на допирната повърхност с пътната настилка. Чужди тела могат да се срещнат с гумите навсякъде - предимно по черни пътища или около строежи. Много рядко гумата се ,,пука'' веднага. По-често може да се стигне до бавна загуба на налягане. Освен това може да навлезе влага, която да предизвика корозия на пояса от стоманена корда на гумата. В най-лошия случай може да се стигне до отлепяне на протектора или на пояса. Експертите по автомобилни гуми могат да преценят щетите - затова непременно се обърнете към специализиран сервиз.

Пукнатини, пречупвания и порести места

Следите от остаряване също не са следи от износване, а повреди от грешно съхраняване. Подходящият склад за гуми е хладен, тъмен и сух - при това не бива да се трупат прекалено много гуми една върху друга. Ако обаче гумите се складират на място, където може да ги грее слънчева светлина, влиянието на UV лъчите кара омекотителя в гумите да се изпари. При по-продължително време се появяват фини пукнатини. Затова в случай че забележите пукнатини, пречупвания или порести места в гумите си, не ги слагайте за новия сезон. Ако не сте сигурни, се обърнете към експерт по автомобилни гуми в специализиран сервиз.

При складиране гумите често преди това се почистват. Избягвайте прекалено високо водно налягане (напр. чрез пароструйка) и прекалено агресивни почистващи препарати - и двете могат да доведат до повреди по гумите.

Съвет: Попитайте Вашия Volkswagen сервиз за услугата "Съхранение на гуми": подходящ склад за Вашите гуми, повече място за Вас.

Disclaimer от Volkswagen

Показаните на изображенията превозни средства могат да се различават в някои детайли от актуалните, предназначени за България доставки. Част от показаното оборудване е опционално, което се доставя срещу доплащане. Всички посочени цени са необвързващо препоръчителни, некартелни и ориентировъчни, включващи 20 % ДДС и транспортни разходи. За допълнителна информация относно серийното и опционалното оборудване, най-учтиво Ви молим да се обърнете към най-близкия дилър на Volkswagen. Възможни са грешки и промени в цените.