Меню
Търене

Повече за гумите

Вашите гуми правят средно една околосветска обиколка и са Вашият контакт с пътя. Те са съставени от над 200 материала, сред тях стомана и изкуствена коприна. С правилното налягане даже спестявате пари. Искате ли още интересни познания и полезни съвети? Има ги тук.

Безопасност, комфорт, разход на енергия – всичко това зависи от Вашите гуми.

ЕС етикета за гуми

Европейският етикет за обозначавана на гумите е задължителен за всички фабрично нови гуми от ноември 2012 г. От 1 май 2021 г. влезе в сила неговият нов дизайн с по-подробна информация за характеристиките на гумата. Разберете тук как класът на енергийна ефективност има връзка с разхода на гориво на автомобила. Също така научете какво означават различните пиктограми върху етикета, например за сцепление с мокра настилка, поведение при лед или сняг.

225 / 45 R17 94 W

Какво означават числата по моите гуми? Структура на гумите, диаметър на джантата, допустима максимална скорост... . Наред с производителя и името на продукта ще намерите и друга важна информация по Вашите гуми.

Ширина на гумите в мм
Съотношение височина-ширина
Тип на гумата
Диаметър на джантата в цолове
Товарен индекс
Скоростен индекс
1 / 6

Ширина на гумите в мм

Гумите за леки автомобили имат ширина между 125 мм и 335 мм.

Съотношение височина-ширина

Показва каква е височината на гумата изразено в % спрямо нейната ширина. Колкото по-малка е числовата стойност, толкова по-малка е контактната площ на гумата с пътната настилка.

Тип на гумата

Скелета на гумата се състой от фини нишки. При радиалните гуми, обозначавани с R, нишките са поставени под прав ъгъл спрямо посоката на въртене на колелото. При диагоналните гуми, обозначавани с D, нишките са косо разположени. Гумите, които се монтират, трябва да са от един и същи вид.

Диаметър на джантата в цолове

Монтажният диаметър на колелото варира обикновено от 10'' до 20''.

Товарен индекс

Показва допустимата товароносимост на гумата и нейната допустима максимална скорост. Например максимална товароносимост от 670 кг се обозначава с товарен индекс 94, при съответстващото на предписанията налягане на въздуха в гумата.

Скоростен индекс

Допустимата максимална скорост е посочена след индексна за товароносимост. При превишаване на скоростта, обозначена с индекс върху гумата, автомобилното колело гуми сцепление.

Поведение на зимните гуми на заснежена пътна настилка

Спирачен път от 50 км/ч до състояния на покой.

vw volkswagen stoßdämpfer bremsweg
Структура на гумата

Много слоеве за по-голяма сигурност

Гумата се състой от контактна повърхност и скелет.

Контактна повърхност

1. Протектор - за добро сцепление с пътя и по-сигурното преминаване през мокри участъци. 2. Бандаж на гумата - позволява висока скорост на движение.** 3. Стоманена оплетка** - подобрява стабилността на движение и намалява съпротивлението при движение.

Скелет на гумата (каркас)**

4. Вътрешна оплетка** - осигурява здравина на гумата и по-високо вътрешно налягане.** 5. Вътрешен слой** - осигурява херметичността на гумата.** 6. Борд** - защитава от странични увреждания.** 7. Сърцевина на борда** - допринася за стабилността, комфорта и по-доброто управление.** 8. Усилващ слой на борда** - грижи се за здравата връзка между гумата и джантата.** 9. Обръч на борда**- помага за стабилно движение и прецизен контрол.

Увреждания по гумата

Уврежданията по гумите поставя под риск Вашата безопасност, както и тази на останалите участници в движението. Затова трябва да бъдат отстранени. Научете повече за най-често срещаните видове повреди по гумите, възможните причини и последствия.

Неестествено износване на гумата

Ако износването е разпределено неравномерно по повърхността на гумата трябва да проверите: открийте възможната причина за неизправността според видовете увреждания.

Така Вашите гуми ще имат по-дълъг експлоатационен живот

Съвети за поддръжка на Вашите гуми. Максималният експлоатационен срок на гумите е 6 години – при условие, че не са повредени и протекторът не е износен по-рано. Какво можете да направите, за да издържат Вашите гуми по-дълго? Ето някои съвети.

Не загрявайте гумите
Далеч от бордюри
Правилното налягане
Контролирайте редовно
Балансирайте
Спазвайте сходимостта
Зимен сън и лятно съхранение
Поддържайте чисти
1 / 8

Не загрявайте гумите

Чрез Вашия стил на шофиране може да повлияете на скоростта на износване на гумите. Не загрявайте прекалено гумите и не правете резки стартове.

Далеч от бордюри

При паркиране се пазете от бордюра: Това може да повреди външната обвивка и вътрешната конструкция на Вашите гуми.

Правилното налягане

Ниско налягане. По-интензивно износване. Контролирайте редовно налягането на гумите и го повишавайте, когато пътувате с повече товар. Внимавайте обаче: и прекалено високото налягане нанася вреди.

Контролирайте редовно

Измервайте редовно дълбочината на протектора и проверявайте гумите за повреди и деформации.

Балансирайте

При всяка смяна балансирайте гумите. Това увеличава експлоатационния живот и същевременно предпазва лагерите, системата за управление и окачването.

Спазвайте сходимостта

Само когато геометрията на осите е правилна, Вашите гуми се износват равномерно. Вашите гуми се износват различно? Регулирайте отново сходимостта.

Зимен сън и лятно съхранение

Само когато геометрията на осите е правилна, Вашите гуми се износват равномерно. Вашите гуми се износват различно? Регулирайте отново сходимостта.

Поддържайте чисти

Пазете Вашите гуми от допир с масло, грес и гориво.

Правилното налягане в гумите

По-нисък разход. По-голяма сигурност.

Често задавани въпроси

Налягането според предписанията ли е?

Подходящото налягане може да откриете в ръководството за експлоатация и от вътрешната страна на капачката за резервоара. То може да се различава до 1 bar в зависимост от товара, който ежедневно се превозва.

Добре ли е да се шофира с по-напомпани гуми?

Ако налягането в гумата е прекалено високо, силите между пътя и автомобила се пренасят само през средната част на гумата. Това означава не само по-лош комфорт, но и неравномерно износване на гумата, което води след себе си до по-бързото ѝ амортизиране.

Как да измеря налягането?

Манометри за измерване на налягането може да откриете на бензиностанциите. От ноември 2014 всеки един автомобил е стандартно оборудван със система за следене на налягането в гумите. При възможност, проверявайте налягането на гумите, докато те са студени. Ако измервате налягането на топла гума, не трябва да го спадате ръчно до препоръчителните стойности.

Гумата ми спада ли?

Налягането в гумата спада средно с 0,1 bar в рамките на 3 месеца. Ако налягането спада по-бързо, гумата или вентила най-вероятно изпускат. Следете ги и ако имате съмнения се свържете с най-близкия до Вас Volkswagen партньор.

Имате въпроси или желаете да запишете час?

Намерете сега оторизиран сервиз на Volkswagen

Използвайте функцията за търсене и намерете на най-близкия до Вас оторизиран сервиз на Volkswagen. Запишете си час само с няколко клика на мишката по телефона или дирекно онлайн.

Неестествено износване на гумата

Образувания на назъбване

Това неравномерно износване на протектора на гумата има видимата форма на трион. Повишения шум при движение може да е също признак за това. Формата на трион може да се получи от повредени амортисьори или изменение в геометрията на осите - най-често обаче е следствие от индивидуалния стил на шофиране: Спортно шофиране по завои, рязко ускорение и шофиране на прекалено висока предавка могат да предизвикат появата на назъбването. Последствията са по-бързо износване, по-честа смяна на гумите и свързаните с това повишени разходи. Така че ако откриете назъбена форма по гумите си, изяснете със сервиза причината и се посъветвайте как да подходите.

Износване предимно по външните части на протектора на гумата

Протекторът в средата е износен значително по-малко отколкото от двете страни. Причината за това най-вероятно е прекалено ниско налягане: Тогава именно страните на протектора опират в пътната настилка - и износването е както от вътрешната страна, така и от външната.

Износването е от двете страни, но по външната страна е повече. И то на всички гуми. Това говори за систематично бързо преминаване на завои - също при ниско налягане. Последствията са бързо износване и повече разходи. В екстремни случаи, при шофиране с ниско налягане може да се повреди дори скелетът (каркасът). Изключително рисковано: Повредата по каркаса остава, дори гумата да бъде шофирана отново с правилно налягане. Последствието може да бъде бърза повреда в гумата. Затова редовно проверявайте налягането в гумите и при неувереност се обърнете към специализиран сервиз.

Износване главно в средата на протектора

И обратният случай е възможен: Само в средата на протектора се наблюдава равномерно износване. Тук гумата е била с прекалено високо налягане: Повърхността е под толкова високо налягане, че само или главно средната част на гумата допира пътната настилка. Друга причина за такова износване: превишаване на допустимата максимална скорост на гумата.

Тук също повече се натоварва средната част на протектора. Най-добре попитайте във Вашия специализиран сервиз - и контролирайте редовно налягането в гумите. По този начин ще избегнете честа смяна на гумите и свързаните с това повишени разходи - освен това увеличавате Вашата безопасност.

Неравномерно износване поради грешно зададена сходимост на осите или повреждане/износване в компонентите на шасито

За разлика от двустранното износване във външните зони на протектора (което е признак за прекалено ниско налягане), силното износване само на една зона по принцип има друга причина. Най-често това е признак за:

  • неправилна геометрия или проблем в ходовата част,
  • претоварване или
  • неподходяща комбинация от джанта/гума.
  • Такъв тип износване може да засегне както всички, така и единични колела. При такива признаци на една или няколко гуми задължително се обърнете към специализиран сервиз.

Деформирана гума от спиране или престой

Не е задължително износванията винаги да са разпределени по цялата гума, а могат и да са само на определени точки. Деформирана от спиране гума може да се появи на блокирано колело при силно или аварийно спиране - това обикновено се случва само при автомобили без ABS.

Подобна е картината при деформирана гума от престой - както името казва - предизвикано от дълъг предстой на гумата или автомобила на едно място в съчетание с прекалено ниско налягане. Ако искате да разберете дали гумата е все още годна за употреба се обърнете към Вашия специализиран сервиз.

Disclaimer от Volkswagen

Показаните на изображенията превозни средства могат да се различават в някои детайли от актуалните, предназначени за България доставки. Част от показаното оборудване е опционално, което се доставя срещу доплащане. Всички посочени цени са необвързващо препоръчителни, некартелни и ориентировъчни, включващи 20 % ДДС и транспортни разходи. За допълнителна информация относно серийното и опционалното оборудване, най-учтиво Ви молим да се обърнете към най-близкия дилър на Volkswagen. Възможни са грешки и промени в цените.