Класически Volkswagen T1, модифициран за движение по релси, преминава през гориста местност
Класически Volkswagen T1, модифициран за движение по релси, преминава през гориста местност

Напълно оригинален, но без волан - железопътната версия на Bulli

  • Невероятният релсов микробус VW Bulli от 1955 година допълва класическата колекция на Volkswagen Лекотоварни автомобили
  • "Релсовото превозно средство за универсална употреба" Klv-20 се завръща на железопътното трасе
  • Специалната версия на оригиналния микробус със странични плъзгащи се врати е предназначен изцяло за движение по релсов път

Хановер, май 2024 г. Експертите от отдела "Класически автомобили" към Volkswagen Лекотоварни автомобили разкриха поредното историческо бижу, с което допълниха невероятната колекция от класически образци на легендарния Volkswagen Bulli. След впечатляващата трансформация на микробуса за офроуд употреба в триосно изпълнение и задвижване с гъсенични вериги отзад, сега класическият отдел представя официално своята най-нова находка - уникален железопътен вариант на микробуса от 1955 година, известен като Klv-20. Интересното в случая е това, че не става дума за обичайното при ремонтни дейности или аварии заместващо влаковете средство за автобусен транспорт, а за истински VW микробус, трансформиран за движение по железопътните релси - своеобразна невероятна кръстоска между влакова мотриса и VW Bulli. Класическият отдел на Volkswagen Лекотоварни автомобили (VWNO) ще представи това необичайно превозно средство на феновете на марката на 2-ри юни 2024 година в Хановер в рамките на първото събитие "Bulli & Coffee" и в чест на международното събитие International VW Bus Day.

Червен Volkswagen T1, модифициран за движение по железопътни релси, преминава през прелез в движение

През 1954 година Германските федерални железници (Deutsche Bundesbahn) са изправени пред предизвикателството да открият и да закупят най-подходящите нови компактни железопътни превозни средства за екипите на техническото обслужване. В крайна сметка и след оценка на наличните предложения и възможности, отговорниците взимат оригинално решение - вместо да се разработва ново превозно средство от нулата, да се използва трансформирана с ходова част за движение по железопътни релси версия на универсалния Volkswagen Transporter.

Дейностите по проектирането на трансформацията и изработката на компактното превозно средство с двигател с вътрешно горене и обозначение Klv-20, са възложени на две компании. В рамките на една година фирмите Мартин Байлхак (Martin Beilhack) от Розенхайм и Вагон унд Машиненбау ГмбХ (Waggon- und Maschinenbau GmbH) от Донаувьорт преработват успешно за ползавене от железниците по 15 автомобила Volkswagen. Образецът, който сега се включва в класическата колекция на VWNO, е произведен от Beilhack.

Червен Volkswagen T1, модифициран за движение по железопътни релси, заснет по време на пътуване

Железопътните варианти на легендарния Bulli са били използвани главно в депата за поддръжка на железопътния състав и сигнализацията, за извършване на инспекции по железопътните трасета и за придвижване на специалистите по поддръжка до съответните участъци. В крайна сметка Klv-20 остават в експлоатация доста дълго време и са окончателно изведени от употреба едва през 70-те години на ХХ век. Днес са останали броени Klv-20, които са все още в движение и в добро техническо състояние - като добавения към класическата колекция на Volkswagen Лекотоварни автомобили екземпляр с фабричен номер 20-5011.

Конструкцията на Klv-20 е съставена от три основни компонента - каросерията, заимствана от лекотоварния T1 Kombi, боксерния бензинов ДВГ на Volkswagen с максимална мощност 21 кВт/28 к.с. и специално разработената ходова част с хидравличен механизъм за повдигане и обръщане, който позволява Klv-20 да бъде повдигнат, обърнат и поставен обратно на релсите от един човек. По този начин компактната мотриса може да продължи движението си нормално и направо по същия коловоз, вместо да се налага да се връща на задна предавка до първата възможна точка за маневриране. По този начин Klv-20 се превръща в уникално и много гъвкаво за употреба железопътно превозно средство.

Аероснимка на червен Volkswagen T1, модифициран за движение по релси, преминаващ покрай железопътен семафор
Червен Volkswagen T1, модифициран за железопътно движение, пресича висок железопътен мост над живописно германско село
Червен и бял класически микробус Volkswagen T1, движещ се по железопътен мост над живописно село
Червен Volkswagen T1, модифициран за движение по железопътни релси, с емблема на Deutsche Bahn
Червен Volkswagen T1, модифициран за движение по релси, преминава през железопътен прелез в Лангенфелд

За да се осигури пълното съответствие на "железопътния Bulli" с изискванията по отношение на обслужващия железопътен състав, обичайните за модела предни и задни светлини са отстранени и тези отвори в каросерията са покрити със стоманени панели. След това на необходимите за целта места са монтирани предвидените за железопътните превозни средства стандартни светлини - две бели светлини отпред и една червена отзад.

Включеният в колекцията на VWNO екземпляр от Klv-20 започва своята железопътна кариера в депото на гара Платлинг, Федерална провинция Бавария и на по-късен етап е използван в депото за поддръжка на сигнализацията в Платлинг. След извеждането му от експлоатация през 70-те години на миналия век, железопътният микробус намира нов дом в региона Пфалц в Югозападна Германия, а през 1988 година е придобит от колекционер на железопътна техника от провинция Хесен. Отскоро "железопътният Bulli" вече е част от колекцията класически превозни средства на Volkswagen Лекотоварни автомобили в Хановер.

Един от множеството любопитни факти при този необичаен Bulli е и наличието на официална търговска брошура, в която автомобилът е описан по следния начин (извадка от оригиналната брошура):

"Релсово превозно средство за универсална употреба

Компактен микробус с привлекателно оформена, аеродинамична и подходящо оборудвана каросерия на базата на модела VW Kombi.

Превозните средства, класифицирани официално като "Тип GBA 1", са оборудвани с изпитания и доказал своите качества четирицилиндров четиритактов бензинов двигател, произведен от VW. Директно свързаната с него механична предавателна кутия с ръчна смяна на предавките има четири степени за движение напред и една задна предавка. Тягата се предава от трансмисията към задвижващите колела посредством две странични полуоси с шарнирни възли.

Задвижващият агрегат е монтиран към носещата рама, изпълнена като заварена конструкция от здрави стоманени профили. Към рамата е присъединено и съвременното, осигуряващо надеждно и комфортно водене окачване на колелата.

Червен Volkswagen T1, модифициран за движение по железопътни релси, преминава през прелез в движение
Червен Volkswagen T1, модифициран за движение по железопътни релси, заснет отзад по време на пътуване
Червен Volkswagen T1, модифициран за движение по железопътни релси, заснет по време на пътуване
Детайлен изглед на странично колело на модифициран Volkswagen T1 за движение по железопътни релси
Класически Volkswagen T1, модифициран за движение по релси, преминава през гориста местност

Колелата са изработени от стомана и са с диаметър 550 милиметра. Между контактната повърхност и централната част на колелото са поставени гумени елементи по системата "Bochumer Verein", с което се постига много ефективно потискане на външния шум и шумоизолация на купето на автомобила. Едновременно с това решение, превозните средства могат да бъдат оборудвани и с обикновени колела. На осите са използвани ролкови лагери, а на четирите колела са монтирани барабанни спирачки с вътрешни челюсти, задействани посредством спирачен педал и маслено-хидравлична система. Едната двойка колела може да бъде застопорена и механично чрез заключващия се лост на ръчната спирачка.

Каросерията е монтирана към рамата чрез гумени елементи. Купето е оборудвано с три удобни тапицирани общи седалки - едва двуместна в отделението за водача и две триместни в отделението за пътниците. Двете седалки в пътническото пространство могат лесно да се демонтират, за да позволят използване на освободения обем за превоз на различни товари. Отделението за водача има две врати, а достъпът до пътническото, респ. товарното отделение се осъществява през широка странична двукрила врата. Фаровете, задните светлини и вътрешното осветление са хармонично интегрирани в каросерията. Блокът на задвижването е разположен компактно в задната част на автомобила и е лесно достъпен отвън чрез отделен капак.

Превозното средство е оборудвано с хидравлично устройство за повдигане и обръщане със завъртане, което е върху здрава опора на релсите. Механизмът се задейства посредством ръчна помпа, с което се дава възможност за завъртане на превозното средство в желаната посока на движение без съществено усилие."

Това е краткото описание на необичайното превозно средство, дело на компанията Beilhack. В автомобила липсват напълно огледала за обратно виждане и волан - куриозен факт, който със сигурност няма да изненада любителите на железопътната техника, но предизвиква напълно неочаквано и непознато усещане за феновете на Bulli. Направо сюрреалистично преживяване създават още първите няколко метра, изминати с Klv-20, но човек бързо свиква с равномерното тракане на релсите и започва да се наслаждава на околния пейзаж.

Червен Volkswagen T1 на железопътни колела излиза от исторически железопътен тунел, заобиколен от зеленина
Мъж бута червен Volkswagen T1, преустроен за движение по железопътни релси, сред зелена гориста местност
Червен Volkswagen T1, модифициран за движение по железопътни релси, с лого на Deutsche Bahn, в движение сред зелена горска среда
Мъж управлява червен Volkswagen T1, модифициран за движение по железопътни релси, с лого на Deutsche Bahn
Интериор на исторически Volkswagen T1, модифициран за железопътно движение, с контролни уреди и оборудване

Първото съвременно пътуване на редкия екземпляр е извършено по живописното "дрезиново" железопътно трасе в Ленгенфелд унтерм Щайн.

Тобиас Твеле от класическия отдел на Volkswagen Лекотоварни автомобили, описва това приключение по следния начин - "За нашия екип връщането на Klv-20 в реална експлоатация само по себе си беше много вълнуващо преживяване. За нас в класическия отдел версиите на Bulli, които не сме виждали или карали съвсем не са толкова много, но този железопътен микробус беше нещо наистина ново и впечатляващо дори за нас! Ето защо първото преминаване през 24-метровия виадукт беше много емоционален момент за всички от екипа. В рамките на това първо пътуване по релсите изминахме общо над 32 километра, от които пет километра през тунели, покрихме положителна денивелация от 154 метра и преминахме безброй пъти през впечатляващия виадукт Ленгенфелд с дължина 244 метра.

Всеки, който желае да види на живо уникалния по рода си "железопътен микробус" наред с още няколко забележителни експонати от класическата колекция на Volkswagen Лекотоварни автомобили, ще има възможност да го направи в Хановер на 2 юни 2024 година. По случай втория INTERNATIONAL VOLKSWAGEN® BUS DAY на площите на паркинга на центъра за обслужване на клиенти на завода на Volkswagen Лекотоварни автомобили в хановерския квартал Щьокен за феновете на легендарния микробус на Volkswagen ще се проведе срещата Bulli & Coffee. Вдъхновено от много популярните в САЩ подобни срещи, събитието ще започне в 9:00 и ще приключи в 12:00 часа според обичайния за този формат график.

Долен изглед на Volkswagen T1, модифициран за движение по релси, показващ ходовата част и механичните елементи
Интериор на модифициран Volkswagen T1 за железопътно движение с кожена седалка и железопътна сигнална лампа
Близък план на преден фар на модифициран Volkswagen T1 за железопътно движение
Близък план на преден фар на модифициран Volkswagen T1 за железопътно движение
Двигателно отделение на класически Volkswagen Transporter с видим двигател и резервоар
Заден стоп на класически Volkswagen Transporter с хромиран ринг

Срещата "Cars & Coffee" е чудесна възможност за среща на голям брой съмишленици и запалянковци на открит паркинг с чудесни възможности за обсъждане на всичко, свързано с любимите автомобили. Събитието няма официална програма или организирани забавления - фокусът е поставен върху автомобилите и техните истории. Събитието приключва по обяд, което дава на участниците време за други занимания със семейството или приятелите през останалата част от деня.