Меню
Търене

50 години Volkswagen LT - Прочутият със своята отлична ергономия модел празнува важен юбилей

· Световната премиера на новия „лекотоварен транспортер“ (LT) е отбелязана в Берлин през месец април 1975 година

· Пионер в областта на ергономията

· Невероятно по обем и площ полезно пространство при изключително компактни външни габарити - LT бързо се превръща в бестселър и завоюва до 40% пазарен дял в своя сегмент

· Товароносимост от 1,25 до 3,5 тона (LT 28 до LT 55)

· Перфектна техническа основа за производство на кемпери

Точно преди 50 години в Берлин е представен Volkswagen LT - по-големият брат на легендарния микробус на Volkswagen, добил популярност като „Bulli“. И докато малкият модел вече е във второто си поколение, новото попълнение в производствената гама в Хановер се оказва ключово за нейното успешно развитие.

Volkswagen и Transporter - тези две понятия са в неразривна връзка още от момента на премиерата на „Bulli“ през 1950 година, но последвалото бурно икономическо развитие и нарастващата нужда от превоз на тежки товари изправят легендарния микробус пред непреодолими ограничения по отношение на полезния товар. Затова във Volkswagen се възлага разработката на лекотоварен модел в пазарния сегмент директно под тежките товарни возила, но над обхвата на гамата на „Bulli“. Накратко - новото допълнение към производствената гама трябва да покрива сегмента от 2,8 до 3,5 тона. По отношение на неговото име, практичните хора от Долна Саксония запазват своя трезв и обективен поглед към нещата и лекотоварният модел е наречен просто с абревиатурата „LT“. Към него напълно логично се добавят индексите 28, 31 и 35, обозначаващи общото допустимо тегло на отделните версии - съответно 2,8, 3,1 и 3,5 тона. Както и при малкия лекотоварен Transporter, инженерите на Volkswagen се вслушват внимателно в желанията на своите клиенти и още от самото начало LT се предлага с две междуосия и две височини на покрива. Освен това, невероятно компактният като външни габарити модел се предлага като Kasten, Kombi, пътнически микробус, бордови, с двойна кабина и като шаси-кабина.

Още в началото на процеса на разработката на модела е взето решение съотношението между външните габарити и полезните вътрешен обем и площ да бъде още по-добро, отколкото при „Bulli“ и неговия разположен отзад двигател. За тази цел инженерите на Volkswagen остават верни на изключително ефективната по отношение на пространството компановъчна схема на „Bulli“ със силно изнесена напред кабина, но добавят към нея и разположен над предния мост между водача и пътника двигател. Моделът запазва концепцията за задно предаване, но при липсата на двигател в задната част, цялото пространство в тази секция на каросерията вече е на пълно разположение за товари. Независимо от значително увеличения си товарен капацитет, LT остава доста компактен отвън - в сравнение с поколението T2 на „Bulli“ ръстът при LT възлиза на едва 34 сантиметра на дължина и само 30 сантиметра на широчина. Благодарение на новата компановка и схема за оползотворяване на вътрешното пространство обаче, моделът предлага с над 50% по-голям товарен обем, който вече възлиза на цели 7,85 кубически метра.

Volkswagen има дълги и славни традиции по отношение на ергономията и в процеса на създаването на новия LT е установено, че до момента този аспект е бил доста пренебрегван при лекотоварните автомобили. Затова при разработката на кабината са привлечени учени и специалисти по ергономия, а в резултат на това сътрудничество се раждат редица широко използвани и до днес решения - контролните прибори са разположени в непосредствена близост до водача, челното стъкло е с увеличена площ, а страничните огледала са по-големи и по-удобно разположени.

Наред с тези мерки, комфортът на водача е подобрен значително с модерното независимо окачване на колелата на предния мост – технологично нововъведение, което си остава рядкост в този пазарен сегмент още дълги години след премиерата на LT. Първоначално новият лекотоварен Volkswagen се предлага с възможност избор между 2,0-литровия четирицилиндров бензинов двигател от Audi 100 (дефорсиран до 55 кВт/75 к.с. и адаптиран за приложение в лекотоварния модел) и 2,7-литровия четирицилиндров дизелов двигател на английската компания Perkins с мощност 48 кВт (65 к.с.). През 1979 година последният е заменен с първия самостоятелно разработен шестцилиндров дизелов двигател на Volkswagen и въпреки че новият 2,4-литров агрегат развива само с 8 к.с. по-висока мощност от своя предшественик в LT, въртящият му момент в значително по-висок, а работата му е изключително тиха - толкова тиха, че Volvo дори започват да използват този двигател в своя първи шестцилиндров лек автомобил.

Подобно на своя събрат „Bulli“, през годините LT преминава през множество фази на обновление. Ето едно кратко обобщение на най-важните от тях:

1983 година:

· Нов шестцилиндров турбодизелов двигател с максимална мощност 75 кВт (102 к.с.). С този агрегат LT се превръща в най-мощния лекотоварен автомобил в Европа.

· Нов шестцилиндров бензинов двигател с максимална мощност 66 кВт (90 к.с.).

· Оптимизираното разположение на двигателя осигурява пространство за трета седалка в кабината.

· Обновено арматурно табло.

· Гамата е разширена с трета версия на междуосието за варианти с бордова каросерия и дължина до 4,6 метра.

1985 година:

· LT 55 с общо допустимо тегло 5,6 тона.

· LT 35 с възможност за единични колела на задния мост.

· Система за двойно предаване 4x4 с ръчно задействане.

· Фейслифт с правоъгълни фарове вместо предишните кръгли.

1993 година:

· Фейслифт с ново оформление на радиаторната решетка и пластмасови декоративни елементи в областта на задните светлини.

· Модернизиран турбодизелов агрегат с междинен охладител и мощност 70 кВт (95 к.с.).

Благодарение на своето доказано качество, изключителната си надеждност и недостижимото за конкурентите съчетание от голяма полезна площ и компактни външни габарити, LT бързо се превърна и в много популярна сред производителите на кемпери технологична основа. Много голям брой от тези трансформирани версии продължават да се движат по пътищата на света и до днес. На фона на тази слава, през 1988 година никой не беше твърде изненадан, че наред с базираната на третото поколение (T3) на „Bulli“ компактна кемпер версия California, Volkswagen представи и нов, по-голям и просторен кемпер на базата на LT – новата Florida беше пълноценно оборудван кемпер за четирима души с мокро помещение.

Моментът за представяне на наследника на LT идва през 1996 - след 21 години производство и над 470 000 произведени автомобила.

1996 година – второто поколение на LT

Краят на епохата на изключително компактния като външни габарити и невероятно способен като товарни възможности лекотоварен модел идва през 1996 година. Подобно на процеса на преход от Т3 към Т4, преминаването от LT1 към LT2 също представлява качествена трансформация, отговаряща на изискванията на модерните времена. LT2 е първият нов автомобил, представен от току-що основаната през 1995 година в Хановер марка Volkswagen Лекотоварни автомобили (VWN). Разработката на тази и на следващите моделни серии се осъществява в сътрудничество с Mercedes-Benz, дизеловите двигатели вече са монтирани надлъжно под късия преден капак, а подът на каросерията е много по-нисък и позволява много по-лесен достъп до задната част на товарното и пътническото пространство между предните седалки.

Успешният подход на Volkswagen да предлага на клиентите си максимално широка продуктова гама е запазен и при LT2. На пазара излизат различни варианти Kasten, Kombi, микробуси, версии с бордови каросерии, с двойни кабини и шасита с три дължини на междуосието и общо допустимо тегло между 2,6 и 4,6 тона.

Друго решително предимство при новото поколение са популярните двигатели TDI, които собствениците на LT2 предпочитат заради тяхната икономичност, мощ и надеждност. През 2002 година VWN представи и „експресната“ версия на LT2 с нов 2,8-литров четирицилиндров дизелов двигател с рекордни за този пазарен сегмент максимална мощност от 116 кВт (158 к.с.) и максимален въртящ момент от 331 Нм.

Производството на това поколение в завода в Щьокен е прекратено през 2006 година след като достига тираж от почти 340 000 автомобила.

2006 година – новият Crafter

Crafter отбеляза пазарната си премиера през 2006 година, стъпвайки на принципите на своя предшественик – с професионалното лице на товарен автомобил и с изцяло нова технологична концепция. Това беше ясно отразено и от новото име на модела – „Crafter“ бе призван да въплъти идеята за динамичен помощник в ежедневието, за „приятел, който ви подава ръка“.

Най-впечатляващият вариант на новото поколение без съмнение бе представеният през 2012 година Crafter 4MOTION със система за двойно предаване, разработено от специалистите на Achleitner. В пълната си конфигурация високопроходимата версия предлагаше до три блокировки на диференциалите, увеличен клиренс, гуми за движение в пресечен терен и пълна защита на дъното на каросерията. Качествата на Crafter 4MOTION бяха оценени високо в ролята му на автомобил за техническа поддръжка на състезателите в прочутото Rallye Dakar през 2012 година.

През следващите десет години Crafter се произвежда в познатото многообразие от варианти (Kasten, Kombi, микробуси, версии с бордови каросерии, с двойни кабини и шасита), а за популярността на третото поколение говори красноречиво производственият тираж от над 480 000 автомобила.

2016 година - новият Crafter е 100% Crafter и 100% VW

През 2016 година дойде време Volkswagen Лекотоварни автомобили да представи и второто поколение на Crafter – напълно самостоятелно разработен изцяло нов модел, за чието производство дори бе построен нов завод във Вжешня, Полша.

В процеса на разработката експертите на Volkswagen Лекотоварни автомобили включват най-мащабното и интензивно до момента допитване до клиентите на марката относно техните изисквания и идеи. Потребителите са призвани да играят активна роля в създаването на новия Crafter, а техните идеи са водещи в развойния процес. Специалистите от Хановер често придружават професионалистите от транспортния бранш в тяхното ежедневие и получават отзиви за желанията и идеите им директно на работното им място.

Резултатът е вероятно най-добрият и най-многообразен като гама автомобил в C/D сегмента на лекотоварните автомобили. В допълнение към различните версии на каросерията, новият Crafter вече предлага и избор между предно, задно или двойно предаване, а благодарение на сравнимата с тази при леките автомобили лекота на управлението и безпрецедентната гама от системи за безопасност и асистенция на водача, новият Crafter се открои като водещ еталон в сегмента. Със своето общо допустимо тегло до 5,5 тона, с товарния обем до 18,4 кубически метра и с изключителното разнообразие от варианти на задвижване и възможности за трансформации, новото поколение успява да предложи фокусирана върху изискванията на клиента функционалност и ефективни в ежедневието решения за индивидуални транспортни задачи във всички области.

Неслучайно международното жури от специализирани в областта на товарните автомобили журналисти от 24 европейски държави присъди на Crafter титлата "Transporter of the Year 2017" непосредствено след пазарната премиера на новото поколение.

Година по-късно VWN представи на пазара и варианта с електрическо задвижване „e-Crafter“, както и кемпера „Grand California“, разширявайки допълнително изобилието от варианти в продуктовата гама на Crafter.

2024 година – новият Crafter с повишена безопасност и по-висок комфорт на същите ценови равнища

Серийното оборудване на новия Crafter вече включва и така нареченият „Digital Cockpit“ – модерен и ергономичен блок на контролните прибори с изцяло цифрови показания. Централно място в интериора на Crafter 2024 заема неговият 10,3-инчов (12,9-инчов по желание) екран на инфотейнмънт системата, разработена на основата на най-модерната модулна платформа MIB. Екранът заема визуално самостоятелно обособено място на арматурното табло, а потребителският интерфейс на системата е нова разработка с модерна графика и логична, напълно интуитивна навигация в менютата. Наред с това, новият Crafter предлага и нова онлайн система за гласово управление на множество функции с интеграция на „ChatGPT“ и възможност за разпознаване на команди с естествена реч.

Изцяло променени са ръчната спирачка и приборът за управление на автоматичната трансмисия, а органите за управление на светлините, бутоните в областта на централната конзола и всички вентилационни отвори са с нов дизайн. Благодарение на трансформацията на класическия лост на ръчната спирачка в компактния превключвател на електронната паркинг спирачка на арматурното табло, пространството между предните седалки вече е напълно свободно.

Гамата от нови системи за асистенция на водача в серийното и допълнителното оборудване на модела издигат възможностите и удобствата на Crafter на ново, още по-високо ниво. Всички версии на новия модел се предлагат от завода с асистент за аварийно спиране Front Assist (с функция за разпознаване на велосипедисти и пешеходци), предупреждение за неволно напускане на лентата за движение Lane Assist, функция за разпознаване на показанията на пътните знаци, ограничител на скоростта и асистент за паркиране със сензори и звукова сигнализация в задната част на автомобила. За първи път при Crafter се предлага и възможност за оборудване с модерната система за асистенция Travel Assist, като заедно с нея за първи път в Crafter е включена и функцията за асистенция при спешни случаи Emergency Assist.

Въпреки значително по-богатото оборудване за безопасност и нарасналия брой на функциите за комфорт, улесняващи работното ежедневие в новия Crafter, ценовите равнища са запазени изцяло на нивата, характерни за предходния модел.

До края на 2024 година производственият обем на новия Crafter достигна почти 500 000 автомобила.

„Лекотоварният транспортер“ (LT) се добавя към продуктовата гама на Volkswagen през 1975 година.

Производствената линия на LT1 в завода в Хановер.

Производствената линия на LT1 в завода в Хановер.

Производствената линия на LT1 в завода в Хановер.

От 1975 година нататък, гамата на Volkswagen се разширява с лекотоварния LT.

Товарната площ на бордовата версия на LT с дълго междуосие е 7,5 квадратни метра.

От 1983 г. нататък двигателите се монтират наклонени под малко по-голям ъгъл, което прави двигателния отсек по-компактен и дава възможност за изместването му по-назад.

След промените през 1983 година интериорът се отличава с изцяло обновено арматурно табло.

В края на 80-те години версията на LT с двойно предаване участва в „Рали Париж-Дакар“.

И до днес кемперите на базата на LT си остават незабравими. Особено предимство е широката каросерия LT, която позволява различни варианти за планиране на интериора. Вариантът Florida се продава директно от дилърите на Volkswagen.

В периода между 1996 и 2006 година са произведени почти 340 000 автомобила от модела LT2.

Между 2006 и 2016 г. са произведени над 480 000 автомобила Crafter.

От 2016 година насам новият Crafter се произвежда в завода във Вжешня, Полша. Моделът се счита за еталон в своя клас и през 2017 година бе удостоен с престижната награда "Международен ван на годината".

2024 година - цялостно технологично обновление на новия Crafter.

Новият Crafter през 2024 година – цифрови показания на контролните прибори на арматурното табло с обособен екран на инфотейнмънт системата.

През 2024 година новият Crafter премина през цялостно технологично обновление с ново цифрово арматурно табло и гама от нови системи за асистенция на водача.