T5 - 2003-2015 година
Кристина Агилера, Дидо и Нора Джоунс, Роби Уилямс, Херберт Грьонемайер и Джъстин Тимбърлейк звучат от високоговорителите на автомобилните аудиосистеми през 2003 година. Големият хит по пътищата в немскоговорящите страни безспорно е дело на Грьонемайер, чиято песен „Mensch“ („Човек“) се изстрелва в челото на класациите и добива невероятна популярност за много кратко време. Това е годината, в която Volkswagen Лекотоварни автомобили пуска на пазара значително по-просторното и по-универсално от своите предшественици пето поколение на Transporter. T5 дебютира на пазара във варианти Kombi, Kasten, бордови, двойна кабина и като шаси-кабина за различни специализирани надстройки. Изцяло нови перспективи за развитието на Volkswagen Лекотоварни автомобили дават и ултрамодерните нови издания на Caravelle, Multivan и California.
По отношение на дизайна T5 надгражда последователно конструктивната ДНК и стила на своя предшественик, но добавя още по-ясни линии, по-мощни форми и неподвластен на времето характер. Интериорът бележи последователно развитие в посока на подобряване на ергономичните характеристики и резултатите от този подход личат ясно на работното място на водача. Всички контролни прибори, екрани и уреди за управление на арматурното табло са разположени на една визуална ос, а за удобството на човека зад волана наред с много други неща се грижи преместеният на централната конзола „джойстик“ за управление на трансмисията. Пазарната премиера на Т5 е съпроводена с модерна гама бензинови двигатели и турбодизелови агрегати TDI със система за впръскване помпа-дюза и максимална мощност между 63 кВт (86 к.с.) и 128 кВт (174 к.с.). Спектърът на мощността при бензиновите мотори се простира между 85 кВт (115 к.с.) до внушителните 173 кВт (235 к.с.) на версията V6. Променено е и наименованието на вариантите със система за двойно предаване – с внедряването на новоразработения многодисков съединител, „syncro“ отстъпва място на „4MOTION“. Сред останалите акценти в моделната гама на Т5 са ограничения в серия от 222 бройки модел California NoLimit, изключително луксозният Multivan Business с индивидуални седалки в стила на лимузината Phaeton и отличаващият се със своя „аllterrain“ дизайн и система за двойно предаване Multivan PanAmericana. Сериозен повод за празнуване има през 2007 година, когато правата върху името „Bulli“ най-накрая преминават в ръцете на Volkswagen Лекотоварни автомобили. Две години по-късно двигателите TDI са заменени с новите, значително по-тихи четирицилиндрови агрегати със система за впръскване „common rail“ и максимална мощност до 132 кВт (180 к.с.). Бензиновите двигатели също са оборудвани със система за принудително пълнене с турбокомпресор, получават означението TSI и вече развиват максимална мощност между 110 кВт (150 к.с.) и 150 кВт (204 к.с.). Кариерата на Т5 продължава 13 години - моделът слиза окончателно от производствените линии през 2015 година след около два милиона произведени екземпляра, за да бъде заменен от изцяло модернизирания Т6.
Данни за модела
Моделен вариант/Период на производство: | Двигател: | Място на вграждане на двигателя: | Задвижване: | Междуосие (мм): | Дължина/Ширина/Височина (мм): |
|---|---|---|---|---|---|
| T5 1.9 T5 2.5 T5 2.0 T5 3.2 | Дизелов: 1.9: 4-цилиндров турбокомпресор 2.5: 5-цилиндров турбокомпресор Бензинов: 2.0: 4-цилиндров Otto 3.2: V6-Otto | предно разположен напречен двигател | Задвижване на четирите колела 4MOTION, предно | 3.000 3.200 | Къса база: 4.892/1.904 - 2.283/1.950 - 1.990 Дълга база: 5.292/1.904 - 2.283/1.950 - 1.990 |
Версии на двигателите
Новите двигатели осигуряват удоволствие и адекватно задвижване при ежедневно шофиране. Двата суверенни бензинови двигателя постигат 85 kW / 116 к.с. и 170 kW / 231 к.с., усъвършенстваната дизелова гама предлага диапазон от 77 kW / 105 к.с., като се започне от четирицилиндровия и от 96 kW / 131 к.с. до 128 kW / 174 к.с. при петцилиндровия. Особено удоволствие при шофирането създава новоразработеният и икономичен петцилиндров дизелов двигател помпа-дюза с 2,5 литра работен ходов обем, който в зависимост от нивото на мощност затяга кривата на въртящия момент от 340 до 400 нютон-метра. Уникален в сегмента на вановете досега: всеки пет и шестцилиндров вариант получава шест предавки - и не само при ръчната, но и при автоматичната скоростна кутия.
В зависимост от моторизацията спирачните дискове на ходова част с размери 16 или 17 цола забавят Multivan-моделите. Четириканалните ABS и ASR са стандартно оборудване серийно производство. Като опция се предлага ESP (Серия при 128 kW TDI и 170 kW V6).
Моделен вариант/Период на производство: | Работен обем (сcm): | Мощност (кВт./к.с. - при min-1): | Макс. въртящ момент (Nm - при min-1): |
|---|---|---|---|
| 2.0 4-цилиндров Otto | 1.984 | 85/116/5.200 | 170/2.600 |
| 3.2 V6 6-цилиндров Otto | 3.189 | 173/235/6.200 | 315/2.900 |
| 1.9 TDI 4-цилиндров | 1.896 | 77/105/3.500 | 250/2000 |
| 2.5 TDI 5-цилиндров | 2.460 | 96/131/3.500 | 340/2.000 |
| 2.5 TDI 5-цилиндров | 2.460 | 128/174/3.500 | 400/2.000 |
Галерия
Това също може да ви интересува
VW T4 - научете още за модела-предшественик.
Икона, последна версия.
„Bulli“ е безспорно иконата сред лекотоварните автомобили и е пуснат в движение през 1950 г. за първи път. От T1 до T6.1 в световен мащаб са продадени почти дванайсет милиона автомобила. Сега производствената серия има ъпдейт: T7