T3 - 1979-1992 година
В края на 70-те години на миналия век на сцената излизат нови изпълнители, а своята следа в неповторимата музикална атмосфера на това десетилетие оставя творчеството на групи като Dire Straits, The Alan Parsons Project, Pink Floyd и Yes. Мнозина си спомнят с носталгия и до днес нечуваната дотогава яснота и прецизност в парчета като „Sultans of Swing“ на Dire Straits. Изключително ярък характер и прецизност на изпълнението демонстрира и представеният през 1979 година Volkswagen T3, чиито ъгловати форми го правят „най-геометричното“ поколение в историята на “Bulli”. Eдновременно с това, T3 е и най-съвършеното в техническо отношение издание на Transporter към онзи момент, на чиято основа са създадени и емблематични версии като първата California и първия Multivan. В чисто концептуално отношение T3 следва философията на своите предшественици, но демонстрира много по-високо технологично равнище в редица области. Значителен напредък е отбелязан в областта на пасивната безопасност, а по-широката каросерия предлага значително по-просторно пътническо и товарно пространство при умерен ръст на външните габарити в дължина и височина, за което допринасят и специфичните пропорции с ниска височина на боксерните двигатели.
При пазарната премиера на модела, гамата от задвижващи агрегати с въздушно охлаждане на T3 включва варианти с мощност между 37 кВт (50 к.с.) и 51 кВт (70 к.с.) към които през 1981 година за първи път се добавя и дизелов двигател с водно охлаждане и максимална мощност 37 кВт (50 к.с.). Само година по-късно в производство влиза и новата, специално разработена за „Bulli“ гама от бензинови боксерни двигатели с водно охлаждане с мощност 44 кВт (60 к.с.) и 57 кВт (78 к.с.), която на по-късен етап нараства до 82 кВт (112 к.с.). През 1985 година идва време инженерите на Volkswagen да добавят и ред други нововъведения - бензиновите двигатели са оборудвани с катализатори за ограничаване на вредните емисии, а първите дизелови двигатели се сдобиват със система за принудително пълнене с турбокомпресор. Едно от най-важните нововъведения в гамата е и системата за двойно предаване с вискосъединител и допълнително обозначение „syncro“. През 1988 година идва и премиерата на California - първата фабрична кемпер версия, която веднага се превръща в бестселър и реализира 5000 продажби още през първата година на производството. Сериозни резултати бележат и други нови версии като Caravelle и Multivan, които успяват да се утвърдят на пазара и да се превърнат в бестселъри много преди T3 да слезе окончателно от сцената, предавайки щафетата на своя наследник. Същото може да се каже и за специалните издания като Multivan White Star и Blue Star, които се радват на легендарен статут и до днес. Версиите с двойно предаване „syncro“ на T3 продължават да слизат от конвейерите на завода на Steyr-Daimler-Puch в австрийския Грац до 1992 година, а в Южна Африка третото поколение остава в производство чак до 2002 година.
Данни за модела
Моделен вариант/Период на производство: | Двигател: | Място на вграждане на двигателя: | Задвижване: | Междуосие (мм): | Дължина/Ширина/Височина (мм): |
|---|---|---|---|---|---|
| T3 1.6: 1979 – 1982 T3 2.0: 1979 – 1982 T3 1.9: 1982 – 1990 T3 2.1: 1984 – 1989 T3 1.6 D: 1981 – 1987 T3 1.6 TD: 1984 – 1992 T3 1.7 D: 1984 – 1989 | 1.6 + 2.0: 4-цилиндров Boxer, с въздушно охлаждане 1.9 + 2.1: 4- цилиндров Boxer, с водно охлаждане 1.6 D + 1.7 D + 1.6 TD: 4-цилиндров редови с водно охлаждане | Отзад, надлъжно | Задно | 2.460 2.455 със задвижване на четирите колела (syncro) | 4.570/184/195 (syncro 199) |
Версии на двигателите
Моделен вариант/Период на производство: | Работен обем (сcm): | Мощност (кВт./к.с. - при min-1): | Макс. въртящ момент (Nm - при min-1): |
|---|---|---|---|
| 1.6 (1979 – 1982) | 1.584 | 37/50/4.000 | 103/2.400 |
| 2.0 (1979 – 1982) | 1.970 | 51/70/4.200 | 137/3.000 |
| 1.9 (1982 – 1990) | 1.913 | 1982 – 1985: 44/60/3.700 & 1982 – 1990: 57/78/4.600 & 1986 – 1988: 54/73 / xx & 1983 – 1985: 61/83/4.800 & 1983 – 1985: 66/90/4.600 | 1982 – 1985: 140/2.200 & 1982 – 1990: 150/2.600 & 1986 – 1988: 150/2.600 & 1983 – 1985: 139/2.800 & 1983 – 1985: 147/2.800 |
| 2.1 (1984 – 1989) | 2.109 | 1984 – 1989: 82/112/4.800 & 1985 – 1990: 70/95/4.800 (катализатор) &1986 – 1992: 64/87/ xx &1989 – 1992: 68/ 92/4.500 | 1984 – 1989: 174/2.800 & 1985 – 1990: 160/2.800 (катализатор) & 1987 – 1992: 160/2.800 & 1989 – 1992: 154/2.800 |
| 1.7 D (1984 – 1989) | 1.715 | 42/57/4.500 | 103/2.800 |
| 1.6 D (1981 – 1987) | 1.588 | 37/50/4.200 | 103/2.000 |
| 1.6 TD (1984 – 1992) | 1.588 | 51/70/4.500 | 138/2.500 |
Галерия
Това също може да ви интересува
VW T4 - Научете още за наследника.
Икона, последна версия.
„Bulli“ е безспорно иконата сред лекотоварните автомобили и е пуснат в движение през 1950 г. за първи път. От T1 до T6.1 в световен мащаб са продадени почти дванайсет милиона автомобила. Сега производствената серия има ъпдейт: T7