T1 - 1950-1967 година
1950 година бележи стабилизирането на следвоенното възраждане на Европа, която постепенно преоткрива себе си. На Стария континент цари въодушевление и блика поток от положителна енергия, който се усеща особено силно в създадената година по-рано Федерална Република Германия. По онова време музикалната суперзвезда е американецът Бинг Кросби, Елвис Пресли все още е тийнейджър, Пол Маккартни търка ученическата скамейка, а рокмузиката още не е измислена. Volkswagen е малко по-напред в развитието си и вече пета година произвежда компактния „Tип 1“ (Typ 1). По-късно той ще се превърне в легенда с прозвища като „Кефер“, „Бийтъл“ и „Костенурка“, но по това време все още прави първите си по-уверени стъпки, набирайки популярност в световен мащаб. В тази като цяло оптимистична обстановка, точно на 8 март 1950 година, Volkswagen стартира серийно производство на своята втора моделна серия, чието официално име скоро става „Transporter“, но във фирмата всички все още я наричат просто „Tип 2“ (Typ 2). Тя отваря изцяло нова страница в историята на младата компания и никой не се нагърбва със смели прогнози, но всички усещат, че хората очакват с нетърпение появата на подобно превозно средство с емблемата на Volkswagen. Интуицията се оказва оправдана – строителите на „германското икономическо чудо“ спешно се нуждаят от достъпен и надежден лекотоварен автомобил и пазарът поема втория модел в гамата с отворени обятия. Спешен е и въпросът с името на новия модел - още през 1949 година Volkswagen прави опит да регистрира името „Були“ („Bulli“) като словна марка в патентното ведомство, но претърпява неуспех - оказва се, че друга компания вече е запазила правата за набиращото популярност в обществото прозвище на товарния Volkswagen за своята машина за почистване на сняг. В крайна сметка „Tип 2“ (Typ 2) получава официално името „Transporter“, което носи и до днес, но жителите на немскоговорящите страни от континента продължават да си го наричат „Bulli“.
Първата версия на лекотоварния Transporter, постепенно добиващ известност и като T1, използва каросерия с напълно затворено, неостъклено товарно пространство (на немски “Kastenwagen” или съкратено „Kasten”) и дължина 4,10 метра. Товарният капацитет възлиза на впечатляващите 4,5 кубически метра, а разделеното на две по средата челно стъкло му спечелва прозвището „Сплити“ („Splittie“ – от британското „split window“) в Обединеното кралство. Четирицилиндровият боксерен двигател с мощност 18 кВт/25 к.с. е заимстван от „костенурката“ и с него максималната скорост на първата версия на T1 достига 80 км/ч - по-късно мощността е увеличена на 32 кВт/44 к.с., а максималната скорост нараства на 105 км/ч. Бързо се множи и разнообразието от варианти на каросерията на лекотоварния Volkswagen. Още през месец април 1950 година на пазара дебютира товаропътническия Kombi с остъклена задна част на каросерията, а скоро след това гамата се разширява и с пътнически микробус и товарна версия с бордова каросерия. Започва и производството на най-легендарния от всички класически варианти на „Bulli“ – през месец юни 1951 година на пазара излиза „специалното издание на микробуса“, който феновете спонтанно окичват с жизнерадостното „Samba Bus“. Каросерията на деветместното пътническо изпълнение се отличава със своето изобилно остъкляване (с до 23 различни по размер прозореца), двуцветно лаково покритие и луксозно оборудване, включващо панорамен сгъваем покрив. През 1956 година основното производство на лекотоварните версии на Volkswagen се премества в новия завод в Хановер, а 2 октомври 1962 година от поточните линии слиза едномилионният Т1. През месец юли 1967 година, когато производственият тираж на Т1 вече надхвърля 1,8 милиона, първото поколение е заменено официално от Т2. В Бразилия обаче производството на Т1 продължава чак до 1975 година, а днес автомобилите от първото поколение се радват на изключителна популярност и търсене в средите на колекционерите на класически автомобили - в зависимост от варианта, цените вече достигат шестцифрени суми в евро.
Данни за модела
Моделен вариант/Период на производство: | Двигател: | Място на вграждане на двигателя: | Задвижване: | Междуосие (mm): | Дължина/Ширина/Височина (mm): |
|---|---|---|---|---|---|
| T1 1.1: 1950 – 1954 T1 1.2: 1954 – 1965 T1 1.5: 1963 – 1967 | 4-цилиндров-Boxer, с въздушно охлаждане | отзад, надлъжно | Задно | 2.400 | 4.150/1.660/1.940 4.280/1.750/1.940 (с броните) |
Версии на двигателите
Моделен вариант/Период на производство: | Работен обем (ccm): | Мощност (кВт./к.с. - при U/min): | Макс. въртящ момент (Nm - при U/min): |
|---|---|---|---|
| 1.1 (1950 – 1954) | 1.131 | 18/25/3.300 | 68/2.000 |
| 1.2 (1954 – 1965) | 1.191 | 22/30/3.400 & 25/34/3.600 (от 1960) | 76/2.000 & 82/2.000 (от 1960) |
| 1.5 (1963 – 1967) | 1.493 | 31/42/3.800 & 32/44/4.000 (от 1965) | 95/2.200 & 100/2.000 (от 1965) |
Галерия
Това също може да ви интересува
VW T2 - научете още за наследника.
Икона, последна версия.
„Bulli“ е безспорно иконата сред лекотоварните автомобили и е пуснат в движение през 1950 г. за първи път. От T1 до T6.1 в световен мащаб са продадени почти дванайсет милиона автомобила. Сега производствената серия има ъпдейт: T7